Tiedote 4.6.2019

Suomalainen Relais Group sekä ruotsalaiset ABR ja Huzells yhdistyvät johtavaksi ajoneuvojen sähkövarusteiden ja varaosien tarjoajaksi Pohjoismaissa

Relais Group on suomalainen, yksityisessä omistuksessa oleva ajoneuvojen sähkövaruste- ja varaosaliiketoimintaan keskittynyt yhtiö, joka on viime vuosikymmenen aikana laajentunut Pohjoismaihin ja Baltiaan. Konserni palvelee jälleenmyyjäasiakkaitaan Startax- ja Awimex-yritystensä kautta Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Yhdistämällä voimansa Relais, ABR ja Huzells voivat tarjota asiakkailleen entistä kokonaisvaltaisempaa palvelua ja asiakastukea sekä yhden toimialan laajimmista tuotevalikoimista. Järjestely myös luo taloudellisesti vahvemman kokonaisuuden, josta hyötyvät sekä toimittajat, asiakkaat että henkilöstö.

ABR ja Huzells ovat vahvoja toimijoita omilla segmenteillään Ruotsissa. Relaisilla on toimintaa Ruotsissa tuotealueilla, kuten ajoneuvojen sähkövarusteissa, joilla ABR:llä ja Huzellsilla ei ole vielä laajaa tarjoamaa. Relaisin asema on vahva Suomessa, missä ABR ja Huzells eivät ole vielä läsnä. Lisäksi Relaisilla on vahva jalansija Norjassa ja Baltiassa. Yritysten omistajat näkevät yhdistymisellä olevan merkittäviä molemminpuolisia hyötyjä.

Konsernin emoyhtiö tulee olemaan Relais Group Oy, ja järjestelyn myötä ABR:n ja Huzellsin nykyisestä omistajasta, Nordic Industry Development AB:stä tulee Relais Groupin
uusi merkittävä omistaja muiden yhtiötä aiemmin omistaneiden tahojen rinnalle.

Relaisin toimitusjohtaja Arni Ekholm kommentoi:
”Yhdistämällä voimamme voimme palvella asiakkaitamme entistäkin paremmin ja kilpailukykyisemmin. Haluamme olla asiakkaidemme luotettu kumppani ja tukea heidän liiketoimintaansa tarjoamalla ajoneuvojen kriittiset ratkaisut sähköisistä lisävarusteista varaosiin ja asiantuntijapalveluihin luotettavasti, tehokkaasti ja oikea-aikaisesti. ABR:n ja Huzellsin monipuoliset tuotteet ja henkilöstön asiantuntemus täydentävät erinomaisesti tuotevalikoimaamme ja osaamistamme.

Yritysjärjestely myös vauhdittaa strategiamme mukaista kasvua ja kansainvälistymistä. Relaisilla on vahvaa erikoisosaamista ajoneuvojen sähkövarusteissa ja valaisinratkaisuissa. Omien vahvojen brändiemme ansiosta olemme merkittävä, erityyppisten ajoneuvojen LED-teknologiaan perustuvien valaisimien toimittaja nykyisillä markkinoillamme. Saamme nyt erinomaisen alustan laajentaa osaamistamme ja omia tuotemerkkejämme Ruotsin voimakkaasti kasvaville markkinoille. Vastaavasti pystymme hyödyntämään ABR:n ja Huzellsin vahvaa osaamista ja tuotevalikoimaa muilla markkinoillamme. Näkemyksemme mukaan ajoneuvojen sähkövarusteiden ja varaosien markkina tulee konsolidoitumaan Pohjoismaissa. Yhdistämällä voimamme varmistamme kyvykkyytemme toimia aktiivisena pelinrakentajana markkinoilla myös tulevaisuudessa.”

Nordic Industry Development AB:n toimitusjohtaja Jesper Otterbeck kommentoi:
”Näemme järjestelyn hyödyntävän asiakkaitamme, sillä voimme tarjota heille aiempaa laajemman valikoiman ajoneuvojen sähkövarusteita ja varaosia. Uskomme myös, että Relaisin asiakkaat muissa Pohjoismaissa hyötyvät kattavasta valikoimastamme sekä erittäin kehittyneestä sähköisestä asiakaspalvelualustastamme ja hakutyökaluistamme.

Sekä ABR että Huzells ovat tunnettuja ja luotettuja toimijoita Ruotsin markkinoilla. Olemme tyytyväisiä, että voimme jatkaa yhtiöiden liiketoiminnan kehittämistä ja kasvattamista yhdistämällä voimamme Relais Groupin kanssa.”

Lisätietoja:
Relais Group Oy
Arni Ekholm, toimitusjohtaja
Sähköposti: arni.ekholm@relais.fi
Puhelin:+358 40 760 3323

Hyväksytty neuvonantaja:
Evli Pankki Oyj, puh. +358 40 579 6210

Relais Group Oy
Relais Group on suomalainen, voimakkasti kasvuhakuinen yhtiö, joka kehittää aktiivisesti ajoneuvojen sähkövaruste- ja varaosaliiketoimintaa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Tuemme asiakkaidemme liiketoimintaa tarjoamalla Startax ja Awimex -yhtiöidemme kautta luotettavasti, tehokkaasti ja oikea-aikaisesti juuri ne kriittiset ratkaisut sähkövarusteista varaosiin ja asiantuntijapalveluihin, joka pitävät ajoneuvot liikkeellä turvallisesti – joka päivä. Relaisin liikevaihto vuonna 2018 oli 72,4 miljoonaa euroa ja konsernin palveluksessa työskenteli 150 henkilöä.

AB Reservdelar, ABR
ABR on yksi Ruotsin johtavista henkilö- ja pakettiautojen riippumattomista varaosatoimittajista, jolla on markkinoiden laajin tuotevalikoima ja edistyksellinen sähköinen asiakaspalvelualusta. Yhtiö toimii Tuhkolmassa ja Malmössä. ABR:n liikevaihto vuonna 2018 oli 322 miljoonaa kruunua ja sen palveluksessa työskenteli 79 henkilöä.

Huzells AB
Karlstadissa sijaitseva Huzells on yksi Ruotsin johtavista raskaiden hyötyajoneuvojen riippumattomista varaosa- ja komponenttitoimittajista sekä ajoneuvojen varustetoimittajista. Yhtiön liikevaihto vuonna 2018 oli 161 miljoonaa kruunua ja sen palveluksessa työskenteli 34 henkilöä.

Lataa pdf